Aranysárkány fejléc kép
 
EGY SZÓ A FÖNTEBBIRE  
  Ha valakit előkelő díszes társaságban érdemre gazdag férfiú bemutat s ez alkalommal, akár udvari nyájasságból, akár mivel őszinte becsűlését némi túlzás által szeretné egyszerre átönteni a jelenlevőkbe, oly tulajdonokat ruház rá, melyekben az illető érzi fogyatkozását: az ekképen bemutatott nem tudja sokszor, az által követ-é el nagyobb illetlenséget, ha magyarázatba ereszkedik s nagy bajjal izzad elhárítni magáról a mi fölösleges; vagy ha emelt fővel fogadja a nem egészen érdemlett magasztalást. Ily helyzetben volna e lapok szerkesztője, midőn a föntebbi sorokat módosítás nélkül kell kiadnia, ha nem érzené egyszersmind, hogy azokban nem csak dicséret, hanem annak kiérdemlésére való buzdítás, nem puszta remény, de megváró bizalom, nem annyira díj, mint kötelezés foglaltatik. Távol azért egyfelől minden izetlen szabadkozástól, más részt ama hegyke elbizottságtól, mely homlok felütve mutatja, hogy elbírna még egyszer annyi dicséretet is: magába száll inkább, s pirúlva mérlegeli, vajon megfelelhet-e a jó véleménynek, melyet felőle bemutatója gerjeszt a társaságban, s a kimondott szó vajon nem költe-é hallóiban olynemű várakozást is, mely a lap mostani céljait túlhaladja.  
  Ime a Koszorú egyszerű alakban jelent meg; egyszerűbben tán valamennyi társainál: erős ok, hogy minden figyelem s követelés fokozott mértékben a bensőre irányuljon. De van-e irodalmunk oly állapotban, hogy bármily kisded koszorút folyvást csupa remek művekből fűzhessen össze? s ha volna is: eltalálná-e mindig és mindenki tetszését, az ízlések s műveltségi fokok különbsége szerint? s hanyadik olvasónak jut eszébe, ha a lap első számait forgatja, a szerkesztői programm: hogy ez nem igérte, mintha egész irodalmunkat egy varázsütéssel átalakítná, a mi lehetetlen, hanem csupán törekvését fejezte ki, mind szellemi, mind anyagi eszközeivel oda munkálnia, mikép a fejlődés folytonos de lassú útján jobb állapotot idézzen elő. Ugrás nincs a természetben, nincs a népek állami, historiai, társas fejlődésében. nincs az irodalomban se. De hátha a közönség egy részének, mely Minervát készen, páncélosan várja talán Jupiter homlokából, nem lesz türelme bevárni az organicus fejlődés hosszú folyamát és a csalatottság bosszankodó érzetével hagyja magára, ki, eleinte legalább, alig mutathat többet a jó törekvésnél. Ezek a szerkesztő aggodalmai.  
  Hanem bízzunk a cél tisztaságában, reméljünk honfi- és írótársaink buzgalmában s mindenek fölött ne veszítsük el hitünket az irodalom jövője iránt, mely hogy minél fényesb legyen: úgy adja Isten!  
 

Megjegyzések:

Ennek a kis kommentáló, szabadkozó írásnak keletkezés-okát Mikó Imre gróf cikke adta. Midőn
A.
Arany János
második lapja, a K megindult, nem maga irt beköszöntő cikket, hanem
Mikó Imré
Mikó Imre
től kért s kapott.
Mikó
Mikó Imre
val való kapcsolatát, s így közvetve e cikkét is, alighanem
Gyulai
Gyulai Pál
nak köszönhette
A.
Arany János
Gyulai
Gyulai Pál
nak ugyanis Kolozsvárt, mondhatnánk, gazdája s ebben támogató jó barátja volt a gróf.
Mikó
Mikó Imre
(1805 – 1876) a korszak egyik legfontosabb szerepvivője. Azt szokták mondani, ő volt Erdély
Csengery
Csengery Antal
je. Mindenben részt vett, szellemi, politikai, gazdasági megmozdulásokban egyaránt. Kezdeményező, szervező, fáradhatatlan támogatója volt számtalan nemzeti ügynek, gyakran anyagiakban is. Jelentős műveltséggel rendelkezett mindhárom említett területen, s gondolatokban, ha nem is eredeti, de jól válogatott és alkalmazott gondolatokban gazdag cikkeket irt. Írásmodora azonban jóval szürkébb s egyben régiesebb volt a
Csengery
Csengery Antal
énél. De nemcsak alkata, jelleme rokonította
Csengery
Csengery Antal
vel, hanem felfogása is. Azt mondhatnánk, a Deák–Csengery-féle csoportnak és iránynak ő volt az erdélyi, a kolozsvári ügyvivője. Nagy tekintélye volt s értelmiségi körökben nagy népszerűsége is.
Gyulai
Gyulai Pál
és barátai leveleiben szinte sohasem marad neve, tevékenysége említetlenül. Az erdélyi arisztokráciának ahhoz a feléhez tartozott, mely az udvartól több elnézést kapott; Csengeryék szívesen használták föl e lehetőségeit, éppúgy, mint tekintélyét. Ezek a vonások, ezek a tényezők indították
A.
Arany János
-t is, 1 .
Gyulai
Gyulai Pál
t, hogy tőle kérjenek bevezetőt. A gróf úgy látszik szívesen vállalta s hathasábos cikket írt. Két részre oszlik cikke. Az első egy kissé nehézkes és némiképp üres: túlságosan is szépirodalmi modort óhajtott megütni ; a Koszorú szó jelentéstartalmát, hangulati velejáróit variálja némiképp túlságosan is fennkölt, túl ünnepélyes s egyben érzelmi modorban. Annál tartalmasabb, töményebb s biztosabb hangnemű a második fele. A Csengery–Deák-féle nemzeti érdekegyesítésnek és a művelődésen át való polgárosító törekvéseknek mintanyilatkozata. Irodalomtörténeti fontossága jelentékeny, mert A.- levelezésében, a
Csengery
Csengery Antal
vel váltottakban is alig mutatkoznak meg azok a célok ily világosan, melyeket a mondott csoport az irodalom elé s ezen belül
A.
Arany János
irodalomközéleti munkássága elé is tűzott, “melyeknek szolgálatát
A.
Arany János
lapjaitól is várta. Néhány jellemző részletet idézünk belőle: ,,Kétségkivül e magasztos fogalmak és eszmék légkörében fogamzott, ezek vagy rokonképzetek befolyása alatt lőn alkotva e lap is, ez új és egyszerűen alkotott ,Koszorú', melynek mindenek előtt egy tekintélyes s rokonszellemű irói koszorúnak kellene lenni. És egy ilyennek létrehozását parancsolólag sürgeti az időnek teljessége. Nemzetünk egy nagy szellemi harcz reggelén áll. Tudománynyal kell súlyt szerezni nevenek, s minden téren, minden művelődési ágban hozzá illő művekkel kell ráírni hona földére: ez az enyém! De igazi eredményt csak erők egyesülése által lehet előállítni. Első tehát az erőegyesítés. Az írók nagy társaságának szakadozottsága az érdekek ziláltságára s az azokban való közösség fel nem ismerésére mutat. Pedig egy irodalomnak sincsenek drágább érdekei mint a miénknek, melyeket közösen kell szolgálnunk és védenünk. A mi irodalmunknak legközelebbről két nagy küldetése van; egyik: nemzetünket a társaival való szellemi versenyben pályakoszorúhoz juttatni; ez adandja meg nekünk azon rangfokot és helyet, melyre jogunk van s képességekkel bírunk; másik: hogy a nyugotí műveltségnek keletre kiterjesztésében úgy munkáljunk közre, hogy a mi rajtunk átmegy, a nemzeti szellemtől önállóan feldolgozva, s mindenre saját nemes bélyege legyen nyomva; ez fogja biztosítni számunkra azon erkölcsi befolyást, melyben e hon összes érdekei, kiválóan pedig műveltségi ügye, egyedül találja kezességét.
[szerkesztői feloldás]
. . .
Azt vélem továbbá, hogy e lapnak eszmék, tisztult nézetek s szabad elvek koszorájának kell lenni. Költészetünkben, művészetünkben és irodalmunkban sok van, a mi készültségre, valódi tehetségre, olykor épen lángelmére mutat; de felette nagy a szükseg oly lapra, mely közirodalmi es aesthetikai kérdésekben s általában műizlés dolgában biztos tájékozási pontokat nyújtson. Irodalmunk mezeje zsong-bong a vidor munkások eleven életzajától. Eszmék és nézetek, elvek és rendszerek váltig forognak fenn; kell, a ki e munkás erőket rokonszenvező figyelemmel kísérje, kell, a ki ez elvek és rendszerek kikristályozódását előmozdítsa, s a szép ősök törvényeihez mérsékelje. E tekintetben e lap íróira mintegy irányadó szerep vár. Nem kell ezt mutatniok, sem követelniök. Ez nem illenék a tudomány mezejének szabad munkásihoz; mihelyt csöndesen, de biztosan haladnak s szilárdon tartják kezökben a valódi tudás fáklyáját, önként nyújtja nekik az elismerés koszorúját a közönség. És lesz e lap classicus ismeretek koszorúja. A szellemnek egyedüli éltető légköre a gondolkodás és ismeretek.
[szerkesztői feloldás]
. .
Azt is remélem, hogy e lap a nemzeti műveltség és irodalmi emelkedettségünk koszorúja lesz. Tiszta nyelv és irály, alapos tárgyalási mód, higgadt és elvek körül járó vita, mindenek fölött pedig oly előadás, hogy a tudomány komolyságát ennek vonzatossága mérsékelje, az elméletek elvontságát az előadás természetes könnyűsége s némi költőiesség elevenítse. A természet és társadalom oly zord időszakában élünk, hogy a szellem egy kis költészete szinte lelki szükséggé vált !" Cikkét így zárja le: ,,Iró és közönség édes-egyek érdekben, kötelességben. Amaz a nemzet dicsőségét észszel, ez anyagi segélylyel tartozik munkálni. Nem szabad kétlenünk, hogy a magyar olvasó közönség e viszony kölcsönösségét, egymásra való erkölcsi hatását átlátja, és az egy részről tökéletes kezességgel bíró készséget saját résziről nemes áldozatkészséggel fogja viszonozni, nem feledvén, hogy a nemzetnek ,Koszorúsa' nyújtja e ,KOSZORUT' a nemzetnek.”
Mikó
Mikó Imre
cikkének sem
A.
Arany János
, sem
Gyulai
Gyulai Pál
levelezésében nincs nyoma.
Mikó
Mikó Imre
gyakran járt
Pest
Budapest
en, s úgy lehet, személyesen beszélték meg a cikk ügyét s talán ily alkalommal kivánhatta
Mikó
Mikó Imre
, hogy cikkét „módosítás nélkül kell kiadni", mert a módosítás óhaja,
A.
Arany János
részéről, alighanem azokra az elismerő kijelentésekre, utalásokra vonatkozott, melyek
Mikó
Mikó Imre
cikkében őt illettek; hisz a kommentárnak is, mint
A.
Arany János
maga mondja, ez az enyhítő módosítás, helyesen értelmezés a célja.
A.
Arany János
e kommentárját követte aztán a lap ez első számában valódi programcikke, az Irodalmi hitvallásunk című.