Aranysárkány fejléc kép
 
A MIT A SZEREK MEG NEM GYÓGYÍTANAK  
  (Rajz, az élet után.) Irta
Almási Tihamér
Almási Balogh Tihamér
. Az illustratiókat rajzolta jankó, fára metszé Russ. Szerző sajátja. Pest. Nyomatott Herz Jánosnál 1861. (Nagy 12-d rét, 179. lap.)
 
  „A mit a szerek meg nem gyógyítanak“ – előre tudjuk – a szerelmi sérv. S a történet ama „régi hıstórra, mely mindig új marad.” Egy kis leány szerelmet fogad, mıelőtt szíve megnyílt volna a szerelemnek. Még azon este beáll a perc, midőn „a virágnak megtiltani nem lehet” stb. Más ifjúé a fogadás, másiké a szív. De a szívrabló nem is sejti becses birtokát: azon felül neki már jegyese van. Szegény Mariska (ez neve heroinánknak) jegyet vált azzal, kinek szavát adta, szíve nélkül. Hősi elhatározással meg akarja szeretni. „S addig szeret, addig szeret, csak szeret, míg a szíve fáj dalmában megreped !” – Ennyi az egész. –
Balogh Tihamér
Almási Balogh Tihamér
e se nem új, se nem csattanós tárgyat finom kézzel szövi elbeszéléssé. Ha elolvastuk, oly hatást hagy lelkünkben, mint egy miniature tájkép, rajta, teszem, egy bárány, a háttérben kicsi sírhalom, kereszt. – Szerző tolla könnyű, mint a pehely; alakjai gyöngéd ecsettel vázolvák, mitől semmi sincs távolabb, mint a túlzás. Mariska, ki a beszély kezdetén új köntösében oly boldog, s végin a világ minden ékszere sem bírná földeríteni, anyja a jószívű gazdasszony, apja a gyöngéden comicai, csöndes kedélyű patikás, Diczhalminak gentleman, Selymesnek kissé parlagi alakja, s az érzelgős, sovány Hortensia – ki midőn shawljaiból stb. kibontakozik „úgy áll ott, mint egy leveleitől megfosztott virágszál“ – sőt még a dús terményszállító is, meg két leánya – ügyes esquisse-ek.
n
Jegyzet – Az
A.
Arany János
által említett figurák közül Dicshalmi Andor az, akibe a patikusnak, Bodó Víncének a lánya, Mariska beleszeret, Selymes Pista pedig az, ,,akié a fogadás"; Hortensia pedig egy hirharang, élni szerető középkorú özvegyasszony. ,,A sima doctor“ beszélő nevével – ,,dr. Ravatal" – s csinált mondókáival valóban az elbeszélés legerőszakoltabb figurája. Az elbeszélés egy meg nem nevezett Tisza-parti kisvárosban játszik, de egyéni szin, mint a szereplőkön, a cselekmény szinterén sem igen van.
n
Jegyzet – esquise: rajz, vázlat, skicc.
Örültünk, hogy a sápadt rektor, ki csak pipáz, de nem iszik, mert fél a nyelvét borba mártani, nem lesz az ismert typicus alak: de bíz ő csak oly dictiós, pohárköszöntős rektor lett, mint a többi – szerencsére azonban nem sül belé. Hortensia 7–8 éves fiacskája csak úgy jó, ha, midőn anyját elárulja, hogy a doktor bácsival csókolódzott, ezt nem naivságnak, hanem szándékos maliciának vesszük, – mert arra már nagy kamasz, hogy naiv legyen, s többi gonoszkodása mutatja, hogy nem az. Legkevésbbé tetszett a sima doktor. Comicumában kevés az új: hogy öldöklő angyal, szeret bókot mondani, jól enni, inni, az mind köznapi dolog: nem is magáért van ő, hanem, hogy a föntebbi „virágszálnak” támasza legyen. Kecsege, a sentimentalis paraszt, csak azért létezik ugyan, hogy Diczhalmi lovát megtartsa, de magában véve érdekes alak, minőt hébe-korba magunk is láttunk; kivételes inkább, mint typicus. – Az egészre egyik észrevételünk az, hogy a beszélők nyelvben, nem különböznek kellő határozottsággal egymástól, a másik, hogy a cselekvő személyek annyira lábujjhegyen járnak – még az érzékeny paraszt is – mintha bársony szőnyeget taposnának. A közönség, mely erősebb táphoz van szokva, nehezen fogja ízleni e könnyű csemegét; s megvalljuk, egyéni hajlam bennünket is táplálóbb eledelhez von. Az „illustratiók” elég jó vignette-ek a kezdő betűknél s a címkép „Mariska” – egy duzzadt karu, inkább idős mint gyermeteg kifejezésű, szenvelgő alak.
n
Jegyzet – Az illusztrációkat méltán dicséri
A.
Arany János
: Jankó János az elkövetkező évtizedek egyik legjobb rajzolójának, illusztrátorának számított.
 
 

Megjegyzések:

A.
Arany János
-nak szerkesztői tevékenysége folyamán egyik legnagyobb gondját a rövid elbeszélések hiánya okozta. Kritikai rovata, különösen a korhoz képest, nemcsak jó, de magas szintű volt; vers is csak akadt; de ,,novellám – számtalanszor panaszkodott így s hasonlóképpen – semmi sincs – se jó – se rossz, még kezdõ kísérlet sincs" (
Gyulai
Gyulai Pál
nak, 1861. aug. 28.)
Almási Tihamér
Almási Balogh Tihamér
azok köze az induló fiatalok közé tartozott, akiktől
A.
Arany János
jó munkát várt e téren is. Már 1859-ben megjelent egy kétkötetes ,,beszélgyűjteménye": Könny és mosoly címmel. S ha már ott is jó átlagos elbeszélő készségről, főképp pedig szolid jó izlésrõl s műveltségről tett tanúságot, ekötetben még inkább.
A.
Arany János
biztató dicsérete mindenképpen méltányos volt s személyes motívumok így legfeljebb csak árnyalatokban befolyásolták kritikájának hangnemét. Almási Balogh Tihamért (1838– 1907) ugyanis
A.
Arany János
családjához szívélyes jó ismeretség fűzte: Nagykőrösön tanítványa volt
A.
Arany János
-nak s több levele is maradt fönn
A.
Arany János
- hoz. Állitolag ,,Arany János buzdítására lépett az írói pályára” –
Szinnyei
Szinnyei József
legalább, a
Balogh Tihamér
Almási Balogh Tihamér
szolgáltatta adatok alapján, ezt írja.
A.
Arany János
mindenesetre meghívta apj ai munkatársául s közölt is tőle több elbeszélést.
Almási
Almási Balogh Tihamér
, aki előneve helyett később inkább családnevét használta, Almási Balogh Pálnak, a korszak híres orvosának volt a fia s később maga is orvos lett, de az irodalomhoz mindvégig hű maradt: felváltva jelentek meg népszerűsítő orvosi könyvei s szépirodalmi munkái, elbeszélései, de főképp szindarabjai. Ez utóbbi területen a népszinmű irányába is tett kísérletet s legnagyobb közönségsikerét is itt aratta, Cigány Panna című darabjával 1884-ben. Jelentékeny iróvá sohasem emelkedett, de munkái mindig alkalmasak voltak a műsor vagy a folyóirat hiányzó darabjainak pótlására, kitöltésére.